
nya expekt Blogg

F1 kalender 2025 - Alla race under kalenderåret
Formel 1 är en motorsport som de senaste åren har exploderat i popularitet. Varje år kämpar världens 20 bästa förare om mästartiteln och samtidigt slåss de tio stallen om att vinna konstruktörsmästerskapet.
Säsongen i F1 pågår under nästan hela året, med start i mars och avslutning i december. 2025 års F1 kalender innehåller totalt 24 huvudrace. Säsongen inleds med Australiens Grand Prix den 16 mars och avslutas den 7 december med Abu Dhabis Grand Prix.
Nedan kan du se alla datum, platser och banor för samtliga lopp i Formel 1 2025.
- 16 mars 2025: Australiens Grand Prix (Albert Park Circuit, Melbourne)
- 23 mars 2025: Kinas Grand Prix (Shanghai International Circuit, Shanghai)
- 6 april 2025: Japans Grand Prix (Suzuka International Racing Course, Suzuka)
- 13 april 2025: Bahrains Grand Prix (Bahrain International Circuit, Sakhir)
- 20 april 2025: Saudiarabiens Grand Prix (Jeddah Corniche Circuit, Jeddah)
- 4 maj 2025: Miamis Grand Prix (Miami International Autodrome, Miami Gardens)
- 6 maj 2025: Emilia Romagnas Grand Prix (Imola Circuit, Imola)
- 25 maj 2025: Monacos Grand Prix (Circuit de Monaco, Monaco)
- 1 juni 2025: Spaniens Grand Prix (Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmelo)
- 15 juni 2025: Kanadas Grand Prix (Circuit Gilles Villeneuve, Montreal)
- 29 juni 2025: Österrikes Grand Prix (Red Bull Ring, Spielberg)
- 6 juli 2025: Storbritanniens Grand Prix (Silverstone Circuit, Silverstone)
- 27 juli 2025: Belgiens Grand Prix (Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot)
- 3 augusti 2025: Ungerns Grand Prix (Hungaroring, Mogyorod)
- 31 augusti 2025: Nederländernas Grand Prix (Circuit Zandvoort, Zandvoort)
- 7 september 2025: Italiens Grand Prix (Monza Circuit, Monza)
- 21 september 2025: Azerbajdzjans Grand Prix (Baku City Circuit, Baku)
- 5 oktober 2025: Singapores Grand Prix (Marina Bay Street Circuit, Singapore)
- 19 oktober 2025: USA
Grand Prix (Circuit of the Americas, Austin) - 26 oktober 2025: Mexikos Grand Prix (Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico City)
- 9 november 2025: Brasiliens Grand Prix (Interlagos Circuit, São Paulo)
- 22 november 2025: Las Vegas Grand Prix (Las Vegas Strip Circuit, Paradise)
- 30 november 2025: Qatars Grand Prix (Lusail International Circuit, Lusail)
- 7 december 2025: Abu Dhabis Grand Prix (Yas Marina Circuit, Abu Dhabi)
Formel 1 regler
Det finns några viktiga regler som varje stall måste förhålla sig till under ett Grand Prix. Bland annat får man inte göra ändringar på bilen mellan kvalet och racet. Skulle man göra det får föraren starta i depån och inte följa med ut på formationsvarvet.
Den allra viktigaste regeln att hålla koll på har med däckbyten att göra. Förenklat brukar man säga att varje förare måste genomföra minst ett depåstopp. Vad man egentligen menar är att man under loppets gång måste köra med två olika typer av däck. Skulle en förare byta från medium till medium räknas alltså inte det, varpå föraren måste åka in i depån igen och byta till antingen hårda eller mjuka däck.
Reglerna för däckbyte gäller dock inte vid dåligt väder. Skulle tävlingsledningen bedöma det osäkert att köra på grund av kraftig nederbörd får stallen köra med specialdäck. Då behöver man inte genomföra ett däckbyte under loppets utan kan köra på samma hela vägen in i mål om man vill.
Vidare finns det regler som stipulerar hur många gånger en bil får köra utanför banan. Om en förare har hela bilen utanför banmarkeringen kommer denne att tilldelas en varning. Efter tre varningar kommer föraren vid det fjärde tillfället att visas en svartvit flagga. Ytterligare turer utanför banan kommer sedan att bestraffas med tidstillägg.
F1 Grand Prix poäng
För att ta poäng i Formel 1 måste man sluta bland de tio bästa i ett Grand Prix. Det är alltså bara hälften av förarna i ett lopp som tar poäng. Dessa poäng delas ut på följande vis, från den som kommer etta till den som kommer tia:
- 25 poäng
- 18 poäng
- 15 poäng
- 12 poäng
- 10 poäng
- 8 poäng
- 6 poäng
- 4 poäng
- 2 poäng
- 1 poäng
Utöver poäng för placering delas det även ut en extrapoäng till den förare som har genomfört det snabbaste enskilda varvet under loppets gång. För att få den här extrapoängen gäller det dock att man går i mål bland de tio bästa. Skulle en förare utanför topp tio genomföra det snabbaste varvet kommer inte någon extrapoäng att delas ut.
F1 sprint 2025
Vid sidan av de 24 ordinarie loppen som utgör årets F1 kalender kommer det även att genomföras totalt sex sprintar. Detta är kortare race – en tredjedel av de ordinarie distanserna – som körs dagen innan ett Grand Prix. På F1 kalender 2025 hittar vi sprintrace på följande datum och platser:
- 22 mars 2025: Kina (Shanghai International Circuit, Shanghai)
- 3 maj 2025: Miami (Miami International Autodrome, Miami Gardens)
- 26 juli 2025: Belgien (Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot)
- 18 oktober 2025: USA (Circuit of the Americas, Austin)
- 8 november 2025: Brasilien (Interlagos Circuit, São Paulo)
- 29 november 2025: Qatar (Lusail International Circuit, Lusail)
Precis som under förra säsongen kommer kvalet till sprinten att ske dagen innan. När det sedan är dags för sprint ser poängfördelningen något annorlunda ut jämfört med Grand Prix-loppet dagen efter.
Här är det bara de åtta bästa som får poäng på följande vis:
- 8 poäng
- 7 poäng
- 6 poäng
- 5 poäng
- 4 poäng
- 3 poäng
- 2 poäng
- 1 poäng
Likt huvudracet delas även en poäng ut för snabbaste varv, förutsatt att man är en av de förare som hamnar på poängplats, topp åtta. Maxpoäng är alltså nio poäng om man både skulle vinna och ha snabbaste varv.
Formel 1 förare 2025
Det har skett stora förändringar när det kommer till förarna i Formel 1 inför säsongen 2025. Några förare har fått lämna cirkusen medan andra har bytt lag. Dessutom kommer vi även att introduceras till flera nykomlingar. Här är samtliga förare i F1 2025.
Max Verstappen & Liam Lawson (Red Bull)
Den regerande världsmästaren Max Verstappen fortsätter att köra för Red Bull även 2025. Lagkamraten Sergio Perez har dock fått tacka för sig efter en undermålig säsong, som bland annat ledde till att stallet inte lyckades vinna konstruktörsmästerskapet.
Som ersättare till Perez har Red Bull valt att plocka in Liam Lawson. Den unge nyzeeländaren tog Daniel Ricciardos plats i Racing Bulls förra säsongen och imponerade så pass mycket att han alltså nu får chansen bredvid Verstappen.
Charles Leclerc & Lewis Hamilton (Ferrari)
Tidigt förra säsongen briserade nyheten att Lewis Hamilton skulle lämna Mercedes inför 2025 efter många framgångsrika år och mängder av mästartitlar. Ny adress är Ferrari där han kommer att bli stallkamrat med Charles Leclerc.
Leclerc slutade trea i förar-VM förra säsongen och har siktet på att slåss om förstaplatsen i år. Med Hamilton i laget är det dock inte helt självklart vem av dem som Ferrari ser som sin nummer ett. Leclerc hade några tuffa duster med Hamiltons föregångare, Carlos Sainz, förra året och lär inte vilja se Hamilton prioriteras.
För Hamiltons del är steget till Ferrari ett försök att återigen bli världsmästare. Sista året i Mercedes slutade med en blygsam sjundeplats.
Lando Norris & Oscar Piastri (McLaren)
Precis som de senaste två säsongerna hittar vi Lando Norris och Oscar Piastri i McLaren. 2024 stod stallet för en riktig succésäsong och kammade hem förstaplatsen i konstruktörs-VM. Norris var dessutom med och utmanade Max Verstappen om förarmästerskapet långt in på säsongen.
McLaren har som utsatt mål att gå för båda titlarna den här gången. Trots att han bara gör sin tredje säsong, visar Piastri redan att han har den rutin som krävs för att vinna tävlingar. Norris är dock den stora stjärnan och den man hoppas kommer att bli världsmästare.
George Russell & Andrea Kimi Antonelli (Mercedes)
Mercedes hade nog inte riktigt räknat med att man skulle ha en annan föraruppsättning 2025. Lewis Hamiltons närvaro i laget har varit så självklar i så många år att man närmast hade räknat med att han skulle förlänga sitt kontrakt även den här gången.
Men så blev alltså inte fallet. I stället har George Russell, som slutade sexa förra året, fått en ny lagkamrat i form av Andrea Kimi Antonelli. 18-åringen är rookie den här säsongen och många spår en lysande framtid för italienaren.
Fernando Alonso & Lance Stroll (Aston Martin)
I Aston Martin ser det likadant ut som det gjorde förra säsongen. Veteranen Fernando Alonso och stallägarens son, Lance Stroll, fortsätter att representera laget. Efter att ha imponerat 2023 stod Aston Martin för en blek säsong 2024. Förhoppningen i garaget är att man ska kunna vara med och slåss om fjärdeplatsen, men det kommer att bli lättare sagt än gjort.
McLaren, Ferrari, Red Bull och Mercedes spelade i en egen liga förra säsongen och om inte det har skett mirakel i verkstan hos Aston Martin kommer det bli svårt för dem att kontinuerligt hota den kvartetten 2025.
Pierre Gasly & Jack Doohan (Alpine)
I det franska stallet Alpine hittar vi nästa rookie. Detta i form av Jack Doohan. Han fick visserligen chansen för laget i det sista loppet förra säsongen, men den här säsongen är den första som australiensaren är en av lagets två ordinarie förare.
Kvar från förra säsongen är Pierre Gasly. Fransmannen slutade på en fin tiondeplats förra säsongen och vann den interna striden mot den förre lagkamraten, Esteban Ocon. Gasly och Ocon drog aldrig jämnt vid sidan av banan och båda lär vara nöjda över att inte längre tillhöra samma lag.
Yuki Tsunoda & Isack Hadjar (Racing Bulls)
Yuki Tsunoda hoppades nog att det var han som skulle få ta över Sergio Perez plats i Red Bull, men japanen får stanna kvar i systerstallet Racing Bulls även den här säsongen. Där kommer han att köra tillsammans med nästa rookie på listan, Isack Hadjar, som slutade tvåa i Formel 2. Förra säsongen.
Estaben Ocon & Oliver Bearman (Haas)
Haas har en helt ny duo i sina bilar den här säsongen. Både Nico Hülkenberg och Kevin Magnusson har lämnat. Här hittar vi nu i stället Esteban Ocon och Oliver Bearman.
Det här är första gången Bearman är ordinarie förare i ett Formel 1-stall, men han har redan erfarenhet från den högsta nivån efter att ha agerat ersättare till både Carlos Sainz i Ferrari och Magnussen i Haas vid olika tillfällen förra säsongen.
Alexander Albon & Carlos Sainz (Williams)
Williams satsar hårt 2025. Alexander Albon finns kvar i stallet och har skrivit på ett långt avtal för att stanna kvar i flera säsonger. Dessutom lyckades man vinna dragkampen om Carlos Sainz, som blev tillgänglig på marknaden när Lewis Hamilton gick till Ferrari. Sainz är en av fältets absolut bästa förare och framför allt en väldigt duktig taktiker.
Nico Hülkenberg & Gabriel Bortoleto (Sauber)
År 2026 tar Audi över Sauber och satsningen från den tyska jätten är igång redan nu. Laget har två nya förare 2025 och man har valt att blanda rutin med potential. Här hittar vi nämligen veteranen Nico Hülkenberg och rookien Gabriel Bortoleto, som vann F2 förra året.
Formel 1-nyheter 2025
De största nyheterna 2025 har med de många förarbytena att göra. Endast två stall – McLaren och Aston Martin – har samma föraruppsättning som de hade säsongen innan. Resterande lag har bytt ut antingen en eller båda av sina förare.
Vad gäller regeländringar har inte särskilt mycket förändrats sedan 2024. Detta beror på att en stor ändring av reglementet kommer att genomföras inför 2026. Till exempel kommer 2025 att vara det sista året där man kommer att kunna använda sig av omkörningsfunktionen DRS, som tillåter föraren att öppna bakvingen på vissa utvalda sträckor.
FAQ
Vem har vunnit förar-VM i Formel 1 flest gånger?
Michael Schumacher och Lewis Hamilton delar på rekordet för flest världsmästartitlar i F1. Båda har vunnit mästerskapet vid sju tillfällen vardera.
Hur många varv är ett F1 race?
Antalet varv i ett F1 race avgörs av hur lång själva banan är. För att bestämma hur många varv det ska vara adderar man varv tills man passerar 305 kilometer. Kortare banor har alltså fler varv.
Vad är rekordet för snabbaste däckbyte i Formel 1?
McLaren har rekordet för snabbaste däckbyte på 1,8 sekunder.